Sahabat…..

Cikgu BM kata…

Sahabat utk selamanya.

Cikgu BI kata…
Best Friend Forever.

Cikgu SEJARAH kata…
Mengingatkan sahabat adalah kenangan.

Cikgu MATH kata…
Nilai persahabatan tidak terkira.

Cikgu MORAL kata…
Sahabat adalah teladan.

Cikgu EKONOMI kata…
Sahabat tidak ternilai dgn wang.

Cikgu SAINS PERTANIAN kata…
Tanam nilai persahabatan di hati.

Cikgu KIMIA kata…
Bersahabat perlu ada chemistry.

Cikgu BIOLOGI kata…
Sahabat itu kekal & hidup utk selamanya.

Cikgu SASTERA kata…
Sahabat begitu indah.

Cikgu PJK kata…
Sahabat bukan utk dipermainkan.

Cikgu SENI kata…
Sahabat adalah lukisan yg mewarnai hidup setiap hari.

Cikgu AGAMA kata…
Sahabat Till Jannah.

Cikgu SAINS kata…
Persahabatan bukanlah satu eksperimen.

Cikgu RBT kata…
Sahabat yang kreatif berinovasi tinggi.

Cikgu AKAUN kata….
Sahabat yg sejati boleh dikira.

Cikgu GEOGRAFI kata…
Terokalah dunia bersama sahabat sepanjang hayat.

Cikgu PENCEN kata…
Tetap bersahabat walaupun BERLAINAN FAHAMAN parti politik.

*Hargailah SAHABAT² yg ada walau apa pun status kita.*

*Terima kasih kerana kita terus setia bersahabat …*

Posted in Uncategorized | Leave a comment

ILMU HUTAN

Pengalaman masuk hutan, berkawan ngan bebudak asli ni, dan termasuk kengkawan yg memang askar, banyak benda yg saya belajar..iaitu,

1. Lumut Taik Kera. Kalau kita jalan diwaktu malam, terutama di hutan padat dekat dgn air terjun atau sungai (mcm kes saya kat Janda Baik), bila kita jalan dalam gelap, kita akan nampak ada benda2 bercahaya warna hijau..ala2 benda yg pendarcahaya. Benda yg bercahaya tu ialah lumut taik kera, bila siang tak nampak apa2, bila malam dia akan keluarkan cahaya walaupun dgn skit bantuan cahaya dr bulan bintang. Yg bestnya, lumut ni hanya tumbuh didenai (laluan binatang atau orang), so kalau sesat..ikut je laluan ni diwaktu malam, insyaAllah..tak langgar pokok.

2. Ular tedung. Kalau terserempak dgn ular masa dlm hutan, jangan buat gerakan mengejut..stay still dan undur balik. Ular tedung tak mematuk bila kepala dia tengah kembang penuh, sebaliknya akan mematuk bila kepala dia kembang separuh je. Oleh tu, kita acah2 bagi ular tu kembang penuh dgn ranting kayu dan berundur2 pelan2. – belajar dr orang asli.

3. Kera / lutong dan spesis yg sama. Spesis kera takkan lari bila kita libas dgn sebatang ranting kayu, in fact dia leih lincah dr gerakan ranting kita. Utk halau kera, patahkan pokok renek dgn daun dan ranting yg mengembang..dan hayunkan kat kera tu..baru lari (rasionalnya, ranting + daun yg kembang tu nampak lagi besar dr sebatang ranting) – belajar dr askar.

4. Harimau. kalau mancing dlm hutan, sedang dlm hutan tu bunyi penuh dgn unggas serangga, tetiba hutan tu jadik sunyi sepi, biasanya ada haiwan menghendap..terutamanya harimau, harimau akar dan beruang. Selepas hutan jadi ‘diam’, kemudian disusuli dgn bau hamis..confirm harimau..hehehe..apa lagi, bagi letup satu mercun bola la.. – belajar dr orang asli.

5. Beruang madu. Hutan paya kat Malaysia banyak beruang madu (yg kecik tu, sekerat pinggan dgn dada kaler oren),kalau terserempak, kita yg perlu menjerit dan buat seperti nak kejar, automatik beruang tu akan lari. – belajar dr orang asli.

6. Kepala air. Kalo khemah kat tepi sungai, jangan buat khemah kat tepi air, buat dibahagian /kawasan yg pokok2nya besar. Tandakan satu batu yg besar, kalo tengah malam batu tu hilang, maknanya air tengah naik la tu..- belajar dgn kaki pancing.

7. Tanda-tanda kepala air. Kalo hujan kat hulu, biasanya akan ada kepala air (air naik dr dlm perbezaan paras 5 kaki tak sampai 10 minit). Tanda2 lain yg kita perlu tengok ialah kehadiran buih2 putih kat tempat tak berbuih (klu kat tempat air jatuh for sure ada buih)..maksud saya kat tempat air mengalir biasa, tetiba ada buih2 halus timbul. Tu tandanya arus bawah lagi laju dr arus atas. pastu, akan ada daun basah hanyut, then barulah ada perubahan warna air, dr jernih ke warna oren, coklat dll. Biasanya perubahan ni sekejap saja, dalam 5-6 minit sebelum arus besar datang (kepala air)..sama kes kat Dam Chamang, bentong..saya dah kena. Tambah skit, kalo kepala air datang, bunyi air lebih kuat dr biasa, dr kejauhan dah dengar..

8. Nak masak air. Jangan amik air kat tepi sungai, amik kat tengah sungai atau tempat yg mengalir deras. Rationalnya, tikus, rusa, kancil, babi dll kencing kat tepi sungai, arus akan tolak air kencing tu ke tebing. So, amik yg tengah2. – belajar ngan askar.

9. Binatang besar. Kera atau monyet akan lari dan buat bising bila ada bahaya i.e harimau, gajah, badak, seladang dll. Kalau dr jauh dengar bunyi kera dl buat bising..tentu ada binatang besar tengah lalu. – belajar dgn orang asli.

10. Makan makanan yg dimasak i.e ikan bakar dll. Semasa kat hutan, kami mesti makan sampai habis dan hanyutkan / tanam lebihan makanan sebab bau makanan ni akan menarik perhatian beruang, kera, gajah utk datang bertandang. – ni belajar ngan kaki pancing lain.

11. Buat semua perkara sebelum jam 5.00 petang. Biasanya, bila kami kat hutan, kami akan selesaikan semua urusan (masak, mandi, basuh dll) sebelum jam 5.00 petang. Sebab, dlm pukul 5.00 lebih, hutan dah gelap disebabkan oleh kanopi pokok dan kecondongan matahari. – belajar dr pengalaman.

12. Hutan yg bising dgn bunyi unggas lebih baik di waktu malam drpd hutan yg sunyi sepi. Bila hutan sepi, mesti ada apa2 yg tak kena. – orang asli.

Ok, masuk bab amalan bukak khemah (Rule and system dia la..bukan amalan yg spritual ni..).

1. Cari kanopi yg masih hijau. Bila dah tentukan nak khemah, dongak ke atas, cari pokok muda dan kanopi (rimbunan daun) yg masih hijau..so, risiko kena hempap ranting dahan bila angin kuat rendah.

2. Ketinggian dr paras air. Bila dah tentukan mana bahagian yg lapang nak dibuat, tentukan ketinggian khemah sekurang2 4 kaki dr aras air sungai, kalau landai..jangan buat khemah kat situ, biasanya kawasan landai, akan ada banyak pokok2 rendah dan renek mcm pokok senduduk dll..tu tandanya air selalu naik kat kawasan tu. Cari kat kawasan yg pokoknya besar2.

3. Tentukan laluan / denai didalam radius kawasan 20 meter dr khemah. Jangan buat khemah didalam laluan denai, sebab laluan denai bukan utk manusia sahaja, ianya adalah laluan binatang lain jugak. kang seladang tumpang tidur.

4. Bersihkan lantai tapak perkhemahan drpada daun dan pokok2 renek (potong je pokok2 kecik ni,kang dia tumbuh balik). Pakai je ranting pokok2, sapu sampai nampak tanah dan takdak daun, so, risiko terkena sengat lipan, kala jengking dll tu kurang skit.

5. Dah ready, baru tabur karbaid kaler kuning tu.

6. Kalau pakai khemah jenis igloo atau T shape, pasang khemah kat secara menghadap /berhadapan dan unggun api kat tengah.

7. Dlm nyalaan unggun api tu, standby dgn beberapa batang kayu panjang. Kalo boleh, sesuai dgn jumlah orang yg pergi camping tu. Bila ada bahaya, perimeter diceroboh, apa lagi..capai la kayu yg ada api ni sebagai senjata, parang pisau..binatang tak takut. Api? confirm depa lari..

8. Kalo ikut pengalaman saya, kami memang buat perimeter, risau gak kot2 binatang datang (beruang terutamanya) datang ke khemah sebab bau masakan kami. Kami suka buat pagar dgn tali tangsi disambing dgn loceng, terlanggar je tali tu, loceng akan bunyi…

Kredit: Harry Lord

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Tazkirah Hari Ini

Jika sebiji telur dipecahkan oleh kekuatan dari luar, maka kehidupan di dalamnya akan berakhir…Tetapi, jika sebiji telur dipecahkan oleh kekuatan dari dalam, maka kehidupan baru akan lahir.. 🌈🌈

🌈Jadi hal-hal besar selalu bermula dari dalam diri.. bukan dari luar..

Allah tidak pernah menjanjikan:
Langit itu selalu biru…bunga selalu mekar… Matahari selalu bersinar…

Tapi ketahuilah bahawa Allah selalu memberi:
Hikmah di setiap cubaan… jawapan di setiap doa..🌈

Tidak pernah menyerah.. Life is so beautiful..🌈

😇Jika hidup itu perjalanan.. maka nikmatilah..

💪Jika hidup adalah tentangan.. maka hadapilah..

👍🤲Jika hidup adalah anugerah.. maka terimalah..

🙂Jika hidup adalah tugas.. maka selesaikanlah..

🤩Jika hidup adalah cita-cita.. maka capailah..

🧐Jika hidup adalah peluang.. maka ambillah..

Satu hal yang membuat kita bahagia adalah:
🥰Cinta Allah.

Satu hal yang membuat kita hancur adalah:
🙃Putus Asa.

Satu hal yang membuat kita maju adalah:
✊Ikhtiar.

Satu hal yang membuat kita kuat adalah:
🤲Doa.

Semoga dipermudahkan oleh Allah segala urusan kita hari ini dan hari seterusnya. ……mohon maaf salahsilapnya.
ALLAHU AKBAR….

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Earth Day 2020 – Let’s Celebrate Our Home Planet Online !

EARTH DAY 2020
Let’s Celebrate Our Home Planet Online!

This year, we celebrate the 50th anniversary of Earth Day on Wednesday, April 22, 2020. The connection that we have to nature, plants, and the land is integral to our health and all that we are. Earth Day reminds us to take care of our planet—whether it’s cleaning up litter, planting more trees, recycling and repurposing, or going on a walk in a green space amidst the wildflowers. See ideas to celebrate!
Earth Day 2020 will mark the 50th anniversary of this day. Typically, Earth Day is assigned a different theme or area of focus each year; this year’s theme is Climate Action.

Most years, Earth Day events range from river cleanups to invasive removals. With social distancing in place for many of us this April, Earth Day has gone digital. Virtual events, like environmental lectures and films, will take place on Earth Day (Wednesday, April 22) instead.

Of course, social distancing doesn’t mean that you can’t go outside and enjoy nature, as long as you do so responsibly! Nature is not cancelled!

8 EARTH DAY ACTIVITIES AND IDEAS

Celebrate Earth Day by appreciating and respecting the natural world. Here are some ideas to inspire you!

  1. Recycle and repurpose! Gardening needn’t be expensive. Explore ideas on recycling and repurposing garden items to make something out of nothing—and save money!
  2. Plant wildflowers! Grow wildflowers in your garden or balcony for the pollinators—and to lift your spirits, too!
  3. Reduce plastic dependency! Plastic permeates every aspect of our lives, including the garden. But as the world wakes up to its addiction, just how easy is it to ditch plastic while growing and storing more of our own food?
  4. Bring nature into the garden with plants that attract butterflies and plants that attract bees!
  5. Start an organic vegetable garden.
  6. Conserve water! Watering wisely in the garden and create your own rain garden.
  7. Plant more trees!
  8. Get kids involved! Pass down a love of nature and plants with kids.
Posted in Uncategorized | Leave a comment

Hatta Batil

Ramai yg call & Wasap…
Harta Batil tu apa yek….

*Harta batil…memakan atau mengambil hak orang lain…jom baca kisah2 benar*

*Kisah 1:*
Ali mati mempunyai 5 anak…yg sulung lelaki….rumah pusaka masih atas nama si mati…rumah disewakan atas persetujuan semua dan setiap tahun buat kenduri adik beradik dgn duit hasil sewaan. Selepas beberapa tahun…tiada lagi kenduri adik beradik….duit pun tidak diagih pada waris…si abg hanya diam membisu….inilah dinamakan memakan harta batil…

*Kisah 2 :*
Hassan mati meninggalkan 2 anak dari isteri A. Dan 6 anak dari isteri B. Si isteri B mengagihkan harta si mati kepada anak2nya sahaja. Dan anak isteri A tidak mendpt hak mereka. Di sini isteri dan 6 anaknya sudah memakan harta batil.

*Kisah 3 :*
Jalil mati. Sebelum kematiannya beliau telah bercerai dan mempunyai anak tunggal lelaki. Penama KWSP adalah ibu Jalil. Selepas mengambil 100% duit KWSP Jalil..si nenek berjumpa bekas menantunya dan menyatakan arwah dah wasiatkan duit KWSP keatas namanya jadi katanya duit tu haknya…1 sen pun dia xakan beri pada anak lelaki tunggal simati. Si ibu si mati dah mengambil hak anak yatim….memakan harta batil…

*Kisah 4 :*
Haji Kassim mati meninggalkan 8 anak. Dan mempunyai 15 relung tanah bendang. Tanah diurus si anak sulung. Permulaan dgn persetujuan waris duit hasil sewaan tanah bendang rm12k setahun digunak utk baiki rumah pusaka. Selepas selesai baiki rumah pusaka…hasil sewaan si kakak tidak agihkan kepada adik beradiknya…bila ditanya katanya disedekahkan kepada masjid tanpa berbincang dgn adik2nya….Disini si kakak dah pun mengambil hak org lain….

*Kisah 5 :*
Anak sulung Haji Bakar mati dlm kemalangan dan meninggalkan anak bawah umur. Haji Bakar adalah penjaga harta cucunya. Semua duit cucunya Haji Bakar simpan di dalam Tabung Hajinya. Tanpa memberitahu kepada anak2nya yg lain. Selepas kematiannya…semua harta termasuk duit cucu di dalam tabung haji telah di agihkan kepada anak2 Haji Bakar. Di sini semua anak2 Haji Bakar dah pun mengambil hak anak yatim….

*Kisah 6:*
Milah kematian suami dan mempunyai seorang anak pompuan. Duit insuran atas nama bapa si mati. Selepas kematian…pihak insurans telah membayar pampasan kepada bapa si mati. Ibu si mati telah agihkan duit insurans tu kepada suaminya…dirinya dan semua anak2nya tanpa memberi pada isteri si mati dan anak tunggal pompuan. Di sini adik beradik simati bukan waris faraid tapi dah mengambil hak waris faraid.

*Kisah 7 :*
Hajjah Peah meninggal. Mempunyai 1 anak pompuan dan 3 anak lelaki. Salah sorang menantu perempuan telah mengambil periuk dan set pinggan mangkuk yg cantik tanpa pengetahuan anak2 simati. Di sini menantu telah mengambil hak org lain.

*Kisah 8 :*
Haji Dolah mempunyai 7 anak….seorang dari anaknya suka meminjam wang dari Haji Dolah tanpa memulangkan semula…apabila Haji Dolah mati si anak yg meminjam duit hanya diam tanpa memberitahu pada adik beradiknya yg dia meminjam duit arwah. Hutang tersebut menjadi sebahagian dari harta pusaka si mati. Maka hidupnya berterusan dalam memakan harta batil.

Dan banyak lagi kisah2 yg saya perolehi dari Client2.
*Disebabkan TAMAK…JAHIL DALAM FARAID…TIADA PESANAN ATAU WASIAT BERTULIS….*

Waris memakan harta batil….bukan waris mendapat hak waris faraid. Semua nilah di panggil memakan harta batil.

Terus terang saya katakan terlalu ramai org kita hidup dlm memakan harta batil… *HARTA HARAM…MAKA ROSAKLAH SELURUH KETURUNANNYA DEK KERANA HARTA BATIL* …

*Renung2…dan fikir2kan lah…*
*Allah membalas dosa memakan harta batil di dunia lagi. Jika keluarga anda selalu mendapat pelbagai musibah…duduk sejenak….renung….apakah anda TERGOLONG DALAM GOLONGAN MEMAKAN HARTA BATIL???*
*Jika ya…jangan malu…PULANGKANLAH HAK WARIS yg teranianya…*
*Balasan bukan hanya diri anda tetapi seluruh keturunan anda bakal menerima musibah…mungkin berat rezeki….mungkin mendapat sakit….mungkin berat jodoh…semua tu rahsia Allah*….

Jom buat perancangan harta pusaka supaya anda mati penuh dengan kejayaan

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Adverse Effects on Staring Too Long on the Computer Screen

Adverse Effects on Staring Too Long on the Computer Screen
Computer Vision Syndrome

There are many reasons to restrict the amount of time you spend in front of an electronic screen. For example, more hours sitting at a computer or smartphone means fewer hours of being physically active, and looking at a computer screen at night can stimulate the brain and make it difficult to fall asleep. Here’s another reason to curb screen time: a problem called computer vision syndrome — an umbrella term for conditions that result from looking at a computer or smartphone screen.

The Possible Causes:

Computer vision syndrome results from staring at a screen for long periods of time. That can lead to two problems.

One is dry eyes, caused by a lack of blinking. When you look at a screen, you’re so involved that you forget to blink. The blink rate goes from 15 times a minute to five or seven times per minute. You need to blink to re-establish the tear film on the eyes — a thin layer of liquid that protects the surface of the eye. If you don’t blink enough, your eyes dry out, causing blurry vision and discomfort.

The other main problem from staring at a screen too long is eyestrain. One possible cause of this is the brightness or glare that comes from the electronic screen. Bright light sources can feel uncomfortable, especially if you have cataracts. Eyestrain can also result from focusing up close on a screen without the proper eyeglass prescription. Any time you strain to see something, maybe because you need reading glasses and have resisted getting them, you can get a headache. You can exhaust your eyes’ ability to focus.

Some research has even suggested that eyestrain may result from difficulty focusing on the text and images on computer screens in particular, since they’re made of pixels that create blurry edges.

Treatment:

Fortunately, eyestrain and dry eyes are easily treated. It is recommended to use artificial tears several times throughout the day. The artificial tears don’t have to be preservative-free. Another tip: remind yourself to blink from time to time.

If you have eyestrain and headaches after looking at the computer screen for long periods, make sure your eyeglass prescription is up to date. The proper glasses can reduce eyestrain. The classic example is a person who never needed glasses, and then after age 45 has trouble seeing up close and is straining all day and getting headaches. Once the person gets reading glasses, the headaches are gone.

Other Tips:

  • Adjusting your environment can also help reduce the risk for developing computer vision syndrome.
  • Sit about two feet away from a computer screen to reduce eyestrain.
  • Make sure the center of the computer monitor is slightly lower than eye level — four to eight inches.
  • Use a matte screen filter to reduce glare on your smartphone, computer screen, or tablet.
  • Use a larger font to keep your eyes from working hard to see letters.
  • Reduce glare with softer lighting.
Posted in Uncategorized | Leave a comment

Petua menarik Listerine

GOOD INFO… Laa ni baru tau berkesan, selama ni macam ragu2 ja.. sekali try.. terbaik! Memang amalkan..
.
PETUA MENARIK .. MEH BACA!
.
* Kredit : Shairy Hanapiah
Alkisah, Anak saya kena serangga. Ubat habis. Google petua guna listerine ni. Bila try mujarab trus nak try pada yg lain. Try jugak rendam kaki dgn campuran air suam dan listerine, betul la.. lega kaki. Sengal2 pun hilang. Lepas tu apa lagi try juga pada yg lain.
.
Listerine adalah antara benda wajib yang akan aku beli dan letakkan di dalam tandas di rumah. Aku memang selalu berkumur dengan Listerine untuk pastikan mulut aku sentiasa wangi. Aku ajar anak aku yang berumur 9 tahun untuk amalkan perkara yang sama dan ianya memang bagus untuk gigi anak-anak yang suka sangat makan benda-benda manis.
.
Selain daripada digunakan untuk berkumur, Listerine juga ada beberapa lagi kegunaan lain yang bagus dan efektif yang korang tak pernah tahu. Mari aku kongsikan 10 cara kegunaan lain Listerine yang boleh korang amalkan.
.
1. Hilangkan bau busuk pada ketiak
Tuangkan sedikit Listerine ke atas bebola kapas atau kain putih dan sental ketiak korang. Listerine akan menghilangkan bau tengik korang tu dan memberikan bau yang lebih segar. Barulah bini korang suka kena peluk selalu.
.
2. Hilangkan kegatalan akibat gigitan serangga
Sapukan sedikit Listerine ke kawasan yang kena gigitan serangga seperti semut atau nyamuk. Ia membantu melegakan kegatalan dan mengelakkan kesan gigitan tadi daripada menjadi lebam. Kalau gatal nak kahwin lain, cara ni tak berkesan.
.
3. Membasmi kuman di mangkuk tandas
Listerine bukan hanya boleh basmi kuman di dalam mulut, tetapi juga di mangkuk tandas korang. Tuangkan sedikit Listerine dan sental mangkuk tandas tadi dengan berus. Kuman mati, mangkuk tandas korang pun berbau wangi. Jangan sampai korang teruja nak cium mangkuk tandas tu pula nanti, naya.
.
4. Membantu hilangkan kelemumur
Basahkan rambut dengan sedikit air, kemudian tuangkan Listerine secukup rasa ke atasnya. Urut dan usap Listerine tu ke seluruh bahagian rambut hingga terasa kedinginannya. Syoknya. Balut kepala dengan kain tuala selama 20 minit. Selepas itu, bilas kembali rambut korang. Lebih jimat daripada korang bayar treatment for scalp kat salun.
.
5. Menghilangkan kutu di bulu haiwan
Ramai penggemar kucing yang mengalami masalah kutu di bulu haiwan peliharaan mereka. Boleh campurkan Listerine dengan air dan spray ke bulu kucing tersebut. Selain itu, boleh juga dicampurkan dengan syampu mandian untuk digunakan ketika memandikan kucing tersebut. Confirm bertempiaran lari kutu tu nanti mengalahkan Usain Bolt.
.
6. Membersihkan muka yang berjerawat
Jika korang dah beli macam-macam pencuci muka mahal tetapi jerawat korang tak hilang-hilang, jangan korang sental dengan kertas pasir terus. Cuba korang guna Listerine pula. Sapukan sedikit ke seluruh muka setiap pagi dan malam. Jerawat-jerawat degil tu akan mengecut dan hilang. Barulah berbeza rupa kau dengan jalan berturap.
.
7. Membasmi kuman di berus gigi
Korang selalu berus gigi untuk hilangkan kekotoran dan kuman di gigi, tapi bagaimana kalau berus yang korang gunakan tu pula berkuman? Tuangkan sedikit Listerine ke dalam gelas dan rendamkan berus gigi korang tadi selama 2-3 jam untuk mematikan segala kuman tu. Barulah korang boleh gunakan tanpa was-was.
.
8. Bersihkan skrin tv atau monitor computer
Spray sedikit Listerine ke atas kain dan sapukan ke atas skrin TV atau monitor komputer korang. Dijamin segala habuk dan kesan cap jari akan hilang sekelip mata. CSI Las Vegas pun takkan berjaya sabitkan korang dengan sebarang kes.
.
9. Hilangkan bau busuk di dalam tong sampah.
Jika korang memang malas nak basuh tong sampah di rumah tu dan korang tak suka bau sampah yang busuk, ambil kain yang tidak di pakai dan rendam dengan sedikit Listerine. Kemudian tutupkan tong tersebut dengan meletakkan kain tadi di atasnya. Listerine tadi akan menyerap bau tersebut.
.
10. Melegakan masalah kaki anda
Tuangkan Listerine ke dalam besen dan campurkan sedikit air dan cuka putih. Rendamkan kaki korang selama 30 minit ke dalam besen tersebut. Segala kulat dan kuman yang menyebabkan kaki korang berbau busuk dan bercagu tu akan hilang. Kulit kaki pun akan lebih cantik dan sihat. Barulah layak kaki korang tu pakai kasut Adidas NMD.
.
Ini antara beberapa cara lain penggunaan Listerine. Korang bolehlah cuba. Kalau tak rajin nak cuba, beli jugalah Listerine tu untuk berkumur.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

Me Time. My Time.

ME TIME. MY TIME.
WAYS TO FIND YOUR “ME TIME” – AND ENJOY IT
Do you know that time to yourself is important to your health – but are you getting enough? In fact, just few minutes squeezed into the middle of the works if that is all you have. You can (and should!) find a little time every day to relax and recharge; so whether it is 20 minutes or a couple of hours, here are a few fun and simple ideas to help you make the most of the time you have all to yourself.

Unplug

Ban all electronics, social media, email and phone calls for a set amount of time, and instead read a book or magazine, go for a walk, or simply stare out the window and daydream. Squeeze this one in while having your morning coffee, while on a subway commute or cab ride, or on a Saturday afternoon between errands.

Create Something

Make and create, just for fun. The key is that it doesn’t have to be perfect; you don’t have to plan it out or do it exactly right. Draw, write, sculpt, bake a cake, color in a coloring book… Just don’t get hung up on how it turns out. It’s the act of creating that’s important here, not the end result.

Take Yourself Out To Lunch

Indulge yourself in a leisurely meal alone at a nice sit-down restaurant or favorite cafe. This is a good one for a mid-week break from the usual routine, or a weekend escape when someone else is home with the kids. Read a book, people watch, get lost in thought… and thoroughly enjoy your meal.

Take A Nap

No, we don’t mean flopping down on the couch and waking up with a kink in your neck. Get in bed, all comfy under the covers, and really rest. Sleep if you have time, or at the very least close your eyes and revel in the fluffy softness.

Call An Old Friend

Missing the good old days? Maintaining positive relationships is food for the soul, so grab a random moment of free time and call up an old friend or family member that you miss talking to, for no reason other than to catch up. Chat about whatever or whomever, just enjoy their company.

Watch TV

Sometimes a little mindless “guilty pleasure” television can be good for the soul as well. The trick is to watch something you love but rarely or never get a chance to indulge in, and really let yourself enjoy it. Depending on your living situation, this could be a very real – and very rare – treat.

Clear Your Head

Meditate, get your yoga on, or play some upbeat tunes and dance around with wild abandon. Find what works for you, and a time of day that you can be totally alone (early mornings are a good bet), and just completely let go for as many minutes as you have.

Exercise

Get outside for a run or walk, take a group class, or hit the gym and follow your workout with a session in the sauna or hot tub. Trouble finding time? Your health is a priority, so feel no guilt scheduling exercise into your daily routine. Find an activity you love, and then the “me time” effect is a bonus.

Treat Yourself

Tired of snarfing mediocre snacks on the go? Treat yourself to something indulgent and take a minute to really savor it. Hot chocolate, ice cream, fresh fruit with whipped cream, whatever strikes your fancy – just eat it slowly and deliberately, and enjoy every luscious bite.

Posted in Uncategorized | Leave a comment

ANDAI AJAL DALAM TIDUR

*EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.*

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.

“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu:

1. Sebelum khatam al-Quran.
2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.
3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.
4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Siti Aisyah:

“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “
Rasulullah tersenyum dan bersabda:

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal ‘adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah…

Aamiin ya Allah..

Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapa ku, keluarga ku,saudaraku dan setiap orang yang meng-klik Suka, share & berkomentar "aamiin" dan jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SurgaMu. Aamiin…

Posted in Uncategorized | Leave a comment

HEBATNYA DOA DUDUK ANTARA DUA SUJUD

▪ ROBIGHFIRLII
▪ WARHAMNII
▪ WAJBURNII
▪ WARFA’NII
▪ WARZUQNII
▪ WAHDINII
▪ WA’AAFINII
▪ WA’FUANNII

Ketika orang ditanya :
“Do’a apakah yang paling kerap dibaca oleh orang islam ?” Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu kerap do’a itu dibaca, hingga ketika sedang membaca do’a tersebut, banyak antara kita yang tak merasa sedang membaca DOA tersebut.

Padahal do’a itu sangatlah hebat, merangkumi keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minimum 17 kali setiap hari.

Do’a itu, ialah do’a diantara dua sujud, marilah kita hayati dan fahami maknanya :

▪ ROBBIGHFIRLII:
Wahai Tuhan ampunilah dosaku, dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke ridhaan اللّهُ. Dosa adalah kotoran hati yang mem-buat hati gelap, sehingga hati kita merasa berat sekali untuk melakukan kebaikan.

▪ WARRHAMNII:
Sayangilah diriku, kalau kita disayang اللّه hidup akan terasa tenang, karena dengan kasih sayang-Nya akan dapat dicapai semua cita-cita. Dengan kasih sayang اللّه nafsu kita akan terbimbing dan terdidik.

▪ WAJBURNII:
Tutup lah segala kekuranganku, banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, kurang menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dan lainnya. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

▪ WARFA’NII:
Tinggikanlah darjatku, kalau اللّه sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia atau makhluk yang boleh menghinakan kita.

▪ WARZUQNII:
Berikanlah aku rezki, sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rezki, اللّه mampu mendatangkan rezki dari jalan yang tak disangka dan tidak ternilai banyaknya.

▪ WAHDINII:
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan yang benar. Kita bukan hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan agama. Tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang di anggap salah.

▪ WA’AAFINII:
Berikan lah aku kesihatan, apabila kita sihat, kita dapat menambah kebaikan dan manfaat serta kita tidak menjadi beban kepada orang lain.

▪ WA’FUANNII:
Aku mohon agar kesalahanku dihapus dari catatan.

Dari do’a tersebut Dimulakan dan Diakhiri dengan mohon keampunan dari الله sehingga kita benar2 bersih dari dosa.

Allah SWT memerintahkan kita untuk membaca doa tersebut, Rasulullah SAW mencontohkan kepada kita, menurut logiknya do’a tersebut pasti terkabul dan diterima oleh Allah SWT.

"…. Amin ….."

Terkadang yang menjadi persoalan, dimana hati dan fikiran kita, ketika kita membaca do’a itu dan kita tidak hafal arti serta maknanya.?

Padahal do’a tersebut sangat hebat, dan masih banyak orang sering tergesa-gesa, yang mana sepatutnya perlu toma’ninah dengan menghayatinya betul-betul dan meminta kepada Allah SWT.

Jika baik dan benar, panjang-panjangkan
SEMOGA
BERMANFAAT

.
📡 Raih amal shalih dengan menyebarkan kiriman ini ke 3 group semoga bermanfaat.
Jazakumullahu khoiron.

Posted in Uncategorized | Leave a comment